27. nov 2024

Veebiseminar "Ideid tundideks: inimaru ja tehisaru võimalused"

28. novembril toimus tasuta veebinar, mis toimus Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi ja Telia ühise algatuse Digimentorid raames.

"Tehisaru loob uusi võimalusi, kuidas erinäolistele õppijatele põnevaid ja personaliseeritud õpiülesandeid disainida. Samuti saavad suurte keelemudelite põhised tööriistad olla abiks õpetajatöö bürokraatilikuma osaga. Praktilise iseloomuga seminaris katsetamegi AI võimalusi, millest õpetajatele võib rohkelt abi olla."

Üritusest lähemalt Facebookis: https://www.facebook.com/events/1124731739355656
Koolitaja: Tartu Ülikooli meediauuringute kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel

Rohkem kui 50 ideed, kuidas digimeediapädevuste õpet tundidesse lõimida, leiate algatuse veebilehelt meedia.ut.ee

👉 Pikemalt lugemiseks klõpsa postituse pealkirjal või lingile "Lisateave" 👇

 

Kes ise on juba tehisintellekti kasutanud, sellel on kujunenud oma lemmikud. Kuulajaskond nimetas veebinari alguses omad lemmikud. Nendeks olid:

  • Claude
  • Canva
  • Mizou
  • Gamma
  • Maze
  • Padlet
  • Napkin AI
  • Suno
  • Vidnow AI
  • Notion.so
  • difit
  • bing image creator
  • diffit
  • jne 

Mitmete pakutud olid ka Magic School, GPT, Gemini.

Uurime lähemalt veebilehet, kuhu on kokku kogutud erinevad keskkonnad ja viibad: meedia.ut.ee/tehisintellekt Vaadeldi järgmisi keskkondi, lisades lühike ülevaade:

  • Fuzzy: teeb kokkuvõtte kõnest tekstiks
  • Magic School: lihtne koostada kirju, slaide. Slaidid luuakse ilma disainita.
    Võimalausel proovida, et Magic Schoolis (magicschool.ai) loodud esitlus laadida Wonderslide (wonderslide.com) keskkonda ja disainitakse visuaalselt ilusaks. Veebipõhist enesehindamise loomise leht jpm.
  • Rääkides slaidide loomisest, ka prezi.com teeb kujunduse valmis. Tasub läbi proovida
  • consensus.app - teadusuuringute otsingumootor
  • perplexity.ai . faiktide ja andmetele viitamised

Vihje: kui erinevates keskkondades lisada AI'le lause: "output in estonian", siis kogu info esitatakse eesti keeles.

Viip ehk prompt - ise tihti kasutan sõna "sisend" 

Millal õnnestub sul AI'lt kõige halvemad vastused saada?
Kui kontekst puudub.

 ... vestlust alustab, ülesande püstitab kasutaja, kes esitab lähteteksti ehk viibana (ingl prompt) oma küsimuse või soovi.

Et saada parem tulemus, on kasulik koos küsimuse või sooviga anda lisateavet ja -konteksti. Tekstirobot annab seejärel tekstiväljundi, mille põhjal saab jätkata dialoogi ja esitada täpsustavaid küsimusi.

Millest koosneb hea prompt?
  • Selge ja täpne: määra täpselt, mida soovid
  • Kontekstiga: anna tausta, nt. klassitase või õppija tase
  • Spetsiifiine: täpsusta soovitud stiil, vorming ja pikkus
  • Näidete küsimine: küsi vajadusel konkreetseid näiteid
  • Lühike ja fookustatud: väldi liigset infot
Näide: Selgita teemal [teema] [klassiaste] õpilasele, tuues välja kolm pealmist punkti ja igale punktile näite."
Andmed - Andmed - Andmed

Praktiline tegevus

Osalejatel vastata küsimustele:

  • Mis värvi on ...?
  • Maailma võimekaima juht on ...?
  • Kes on Eha?

Esimesele vastusele enamus osalejaid vastasid ARMASTUS. Teist küsimust muutsin enda blogis natuke, kuid tunnis õpilastega testi läbi tehes - võimalus proovida, mida vastatakse.

Seega sama tulemus on ka AI'ga: mis andmetele on AI treenitud, seda enam hakkab ka AI antud infot edastama!

 Tähelepanu tuleb pöörata, mida AI Sulle kirjutab.

Kuigi tekstiroboti antud väljund tundub esmapilgul sisukas ja loogiline, võib see siiski sisaldada vigu.

Nimelt tekstirobot võib tsiteerida väljamõeldud allikaid, teha loogika-, vormindus-, arvutus- ja grammatikavigu, anda eelarvamuslikke vastuseid, milles ei pruugita arvestada kultuurierinevusi ega sotsiaalseid norme.

Soovitus: AI on hea abimees, kuid kindlasti kontolli üle, kas kirjutatud info on õige nii keeleliselt kui ka faktiliselt!  

Praktiline tegevus: esita AI'le küsimus "Kes on [sinu nimi]?"
Vaata, kas õnnestub AI'l Sinu kohta infot leida?

Kontrollida - Kontrollida - Kontrollida

Mida üldse eetiline “sisse sööta”? Vaata veel lugemist Tartu Ülikooli suunis tehisintellekti kasutamiseks õppetöös (https://ut.ee/et/sisu/tartu-ulikooli-suunis-tehisintellekti-kasutamiseks-oppetoos)

Masinale võiks anda selle, mida ise ei viitsi/pea tegema

 Mis on minu töö KÕIGE tüütum osa? Mille tõesti võiks masin (osaliselt) minu eest ära teha? Pakkumisi oli erinevaid:

  • koosolekud
  • õppeedukuse aruanded
  • hindamine
  • hindeliste kodutööde tegemine
  • arenguvestlused
  • tõlkimised
  • tagasisidestamine
  • plagiaadi tuvastamine
  • jne jne 
Mõned kuvatõmmised koolitaja slaididelt:
  • Hindamismaatriks

 

  • Tagasisidestamine


 

  •  Personaliseerimine

 

Veel lisaks: ~8 aastastele õpilastele loovülesannete genereeimine roomajate teemal

 

Obstruktsiooni seletamine

 4. klass <--->10 aastane


Või 1. klassi õpilasele krüptoraha selgitus

 

Mõned mängulised näited:

  


Kohanduste koostamine HEV õpilastele

Kopeeri oma ülesanne ja märgi AI'le ära, mis klassi õpilastele vaja antud ülesanne teha. Vajadusel ka HEV õpilastele (nt. 8 aastane laps, kellel on HEV).

Sünnipäevaks personaalne luuletus

 

(vihje: andes sisendit "do the same thing in english" - kirjutab luuletuse inglise keeles)

  • Keeruline kirjalik suhtlus

 

tekstiks.ee (Kõnetuvastus ehk kõne tekstiks. Rakendus eestikeelsete helisalvestiste automaatseks transkribeerimiseks ning tuvastusvigade korrigeerimiseks.

Arutlus: Plagiaadi tuvastamine

ZeroGPT võiks olla plagiaadi tuvastamiseks abistav AI, kuid tuleb siiski väga kriitiliselt hinnata AI tööd. AI tuvastus ei pruugi 100% tõene olla. ---> Järeldus: kui AI väidab, et tegu võib olla plagiaadiga ---> kontrolli AI väidet. ---> Pigem proovi kavalusega töö autorilt ise uurida 😉

Lõpetuks väga suur SOOVITUS!

Kasuta AI'le viipe lisamisel sõna "PALUN" ja AI pakub Sulle rohkem lahendusi! Seega rohkem viisakus ja sõna PALUN 😊

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar