19. sept 2024

Veebiseminar: Distantsilt targemaks: "Kuidas AI-st rääkida I ja II kooliastmes?"

Tehisintellekt on jõudnud juba igale poole ja kindlasti ei ole õpetajatele üllatuseks, et juba I ja II kooliastme õpilased seda kasutavad. Meil ei ole mõtet pead liiva alla peita ja teeselda, et AI-d ei ole olemas. Sellest on vaja hakata rääkima ja juba võimalikult noortele õpilasele. Veebiseminaril tulebki juttu sellest, kuidas lihtsalt ja arusaadavalt õpilastele tehisintellekti tagamaid selgitada ning milliseid vahendeid (Code Breaker, TinyWow, Mizou, Canva, Padlet jne) saab kasutada juba 1.-6. klassi õpilastega.

Veebiseminari viis läbi haridustehnoloog ja õpetaja Ingrid Maadvere. Veebiseminaril esitletud slaidid allalaadimiseks ja luba on antud ka kasutamiseks õpilastega: https://tinyurl.com/aiesimenekooliaste

Eesmärk on, et õppijad saaks teada, mis asi see AI on, kuidas see töötab ja kuidas mina võiksin seda kasutada? Veebinar oli keskendunud teemale, kuida koolis AI-d õpilasteni viia?

👉 Pikemalt lugemiseks klõpsa postituse pealkirjal või lingile "Lisateave" 👇


Kui I kooliastmelt küsida:

* Mida olete tehisintellektist kuulnud? - Õpilased võivad jääda vastuse võlgu. 

* Kas olete midagi kuulnud ChatGPT-st? - Võib leiduda rohkem vastajaid. Millegipärast ChatGPT'd võidakse tunda kui AI'd.

❗❗❗ Mitmel keskkonnal on vanusepiirang (enamuselt alla 13 ei saa kasutada). ❗❗❗
 Positiivne on see, et eesti keeles saab suhelda ja AI on väga viisakas vestleja. 

Võimalus: Õpetaja kasutab küsimuste esitamiseks ChatGPT'd enda kontoga ja vestlust kuvab seinale. Õpetaja kirjutab, kommenteerib, saab koos lugeda. Õpetaja saab näidata, kuidas see töötab

👉 Õpilased järelvalve all ilma kontota:
(Neid tuleb juurdegi ja nii mõnigi keskkond võib ära kaduda)
  • https://kidschatgpt.com/ - vastab väga lapsele lahti seletatult, nt. Kui pikk on boamadu?
    Võimalik osaleda rollimängudes, küsi ja vasta, kooli väljakutsed jpm. Võimalus rääkida eesti keeles. Igal vabamal hetkel keskkond soovitab kasutajale registreerida kasutajakonto.

  • (https://www.perplexity.ai/) saab kontota - kui küsida "Kui suured olid dinosaurused?", siis vastates lisab ka infoallikate loetelu, kust info pärineb. Sisu sees on viidete lingid, mis õpilastele vägagi meeldiks.
  • (https://iask.ai/) saab kasutada kontota. Annab täpseid vastuseid, kasutades usaldusväärseid allikaid. Aitab loojatel genereerida pilte ja parandada grammatikat, mis on kasulik kirjutajatele ja turundajatele. 

Kasutajale võib ChatGPTga suheldes tunduda, et on kui päris. Tal ei ole tundeid aga ta teab, kuidas õigesti vastust viisakalt kirjutada. Teda on treenitud, mis on hea ja halb aga ta ei tea, mis on õige ja vale. Kui aga küsida AI-lt:
  •  "Kas tehisintellektil on tunded?", siis vastuseks kirjutab: "Kahjuks mul pole tundeid ega emotsioone, kuna olen lihtsalt arvutiprogramm, mis on loodud suhtlemisejs ja abistamiseks. Kuid ma olen siin, et sind aidata parimal võimalikul viisil!"
  • "Kas tead, mis on hea ja mis on halb?": "Ma ei suuda erisatada head ja halba, kuna mul puudub võime tunda ega omada isiklikke veendumusi. Minu eesmärk on pakkuda objektiivset teavet ja abi vastavalt sinu küsimustele ja vajadustele."

Kas mina saan tehisintellekti treenida?
Teatud keskkondi treenitakse ja mõndasid enam ei treenita. Kui treenimine on peatatud, võibki juhtuda, et vastuseks kirjutab nö aegunud ehk valet infot. Kõige lihtsam on küsida, mis päev täna on? või mis aastaga on tegu?

Tihti juhtub ka olukordi, kus tehisintellekti peab treenides korrastama ja meelde tuletama, mis teemal on arutlus. Vägagi võib juhtuda, et tal läheb algne teema meelest. On olnud ka olukordi, kus tuleb tehisintellekti parandama.

Tehisintellekt vastab, kas tal on teadmised?

👉 KATSE: Proovime ise olla tehisintellekt, lastes õpilastel lõpetada lause...:)
  • Pärast kevadet tuleb …
  • Kes kannatab, see kaua …
  • 5 + 2 =  
  • Poisi nimi oli …
Anna tehisintellektile nö antav sisend ehk prompt
Prompt on juhendav sõnum või käsk, mis palub kasutajal midagi teha või reageerida. See võib olla tekstiline teae, mis annab suuniseid või küsimusi, et aidata kasutajal jätkata mingit tegevust või protsessi. 

👉Üks prompti näide: Olen 10-aastane õpilane. Tahan saada ideid, kuidas õppida. Siiani ei ole see hästi välja tulnud ja olen saanud halbu hindeid. Kirjuta kuni viie lausega, kuidas kodus iseseisvalt paremini õppida.
👇👇👇

kes sa oled,  eesmärk, olukorra kirjeldus, piirangud

Kui veslusaknas jätkata mõni teine päev algatatud vestlusteemat, siis AI püüab meeles hoida kõik sinu eelnevalt esitatud küsimused. See aitab AI'l pakkuda järjepidevamaid ja asjakohasemaid vastuseid. Kindlasti tuleb meeles pidada, et kui vestlus katkestatakse või alustada uut vestlust - siis eelnevad küsimused võivad ununeda.

Kuidas tehisintellekti õppetöös kasutada?
❌ kui kark
  • kopeerides matemaatika ülesanne ja lase AI'l lahendada. 
  • märksõnad sügisluuleks ja lase luuletus valmis kirjutada, nt. kirjuta minule 4-realine luuletus sügisest
✅ kui ideede generaator
  • matemaatika lahenduse kontroll, nt. kopeerid matemaatika ülesande, lisad juurde oma vastuse ja küsid, kus tegid vea?
  • ideede kogumine, nt anna minule ideid, millest kirjutada luuletust sügisest?
  • jms
❗❗❗Peame meeles, et AI on vahend, mida kasutada kui head ideede generaatorit!❗❗❗


Veebinari salvestus:

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar